Moje knihy

Nádej pre deti, ktoré zomierajú bez krstu

Tvorba » Publicistika » Nádej pre deti, ktoré zomierajú bez krstu

 

(Impulz, č. 3, s. 98-107, 2007)

 

Túto moju srdcovú záležitosť sledujem 42 rokov. Nový vatikánsky dokument tohto názvu z 19. 4. 2007 priniesol mnohým ľuďom radosť a nádej, že ich zomreté nepokrstené dieťa má nádej byť spasené. Takou je aj naša Monika, ktorú pred rokmi manželka pokrstila vlastnou krvou a dala jej meno Jozef

 

Čo sa vlastne stalo?

Podľa stredovekej katolíckej tradície limbus je miesto, kde zomreté nepokrstené deti (ZND) budú večne žiť, ľudsky blažene, ale nebudú vidieť Boha z tváre do tváre. Ján Pavol II. zriadil v r. 2004 Medzinárodnú teologickú komisiu, ktorej vtedy predsedal kardinál Jozef Ratzinger a požiadal ju o „teologickú jasnosť“ ohľadom osudu ZND. Neskôr Komisiu prevzal nový prefekt Kongregácie pre náuku viery kardinál Wiliam Levada. 30-členná komisia s predsedom, saleziánom Dominikom Veliathom, vypracovala 41-stranový dokument s názvom tohto článku. 16. 1. 2007 ho kardinál Levada predložil Benediktovi XVI., ktorý ho 19. 4. 2007 podpísal na zverejnenie. Po 16 storočiach sa ním mení pohľad Cirkvi na osud ZND.

 

Lúčenie

O osude mojej prvorodenej dcéry, nepokrstenej Moniky, ktorá v r. 1965 tesne pred narodením zomrela, som s mamou napísal a v r. 1996 vydal knihu Lúčenie. Podľa vtedajšieho cirkevného zákonníka sa nepokrstení nepochovávali, ani sa za nich nesmela odslúžiť omša. Mamina obrana osudu ZND sa vtedy z tajomných dôvodov skončila uprostred vety, onedlho aj ona zomrela. Po 30-tich rokoch som k tejto téme pridal v Lúčení úvahu opierajúcu sa o výroky Starého a Nového zákona (SZ a NZ), Katechizmu Katolíckej cirkvi (KKC) z r. 1992 a textu obradu pohrebu ZND. V argumentácii som najmä zdôrazňoval zvláštnu Božiu starostlivosť o deti v SZ (Ž 128, 3-6, Gen 4,1, Gen 30,20, Gen 21,17, Ez 23,37) a podstatné prehĺbenie kladného vzťahu Ježiša k deťom v NZ (Mt 10,16, Mk 9,37, Lk 9,48, Mt 18,10, Mt 18,14, Mk 10,14, Lk 18,16-17, Mt 19,14, Mt 18,3. Kristus dával deti učeníkom za príklad, pokladal ich za objekt mimoriadnej Božej lásky, mal pre ne zvláštne pochopenie, nechcel, aby čo len jedno dieťa zahynulo, chápal bolesť rodičov nad smrťou dieťaťa (Mt 9,23-26, Mk 5, 22-43, Lk 8, 41-56). Napriek veľkej úmrtnosti detí v tých časoch, nikdy nezdôraznil, aby sa deti čo najskôr krstili, pretože, ak by zomreli nepokrstené, nebudú spasené.

O krste detí sa v NZ nehovorí, správy sú až zo začiatku 2. stor. V Sk 16,15, 16,33, 18,8 sa píše o krstení celých domov, je možné, že v nich boli aj deti, ale nie je to spomenuté. Sv. Pavol hovorí (1 Kor 7, 12-14), že aj z manželstva, kde je jedna stránka neveriaca, deti sú sväté. Hoci sv. Pavol mal iné chápanie slova „svätý“. Ako mu rozumieme dnes my, dalo by sa povedať, že aj ľudia mimo Cirkvi môžu byť posväcovaní prostredníctvom pokrstených. V Kor 15,29 sa hovorí o krstení živých v prospech nepokrstených mŕtvych. Berie sa to na vedomie a používa sa ako argument proti neveriacim v zmŕtvychvstanie.

Potreba krstu na spasenie vyplýva z dvoch výrokov NZ (Mk 16,16 a Jn 3,5), oba sa však týkajú dospelých. O krste Duchom Svätým je v NZ viacero zmienok (Mk 1,8, Sk 1,5, Sk 10, 44-48, 1 Kor 12,13, Sk 2,38, Sk 9, 17-18). Duch Svätý si veje kam chce, svoje dary dáva tým, ktorým chce.

Kňaz alebo krstiteľ musia krstiť tak, ako im to Kristus prikázal. Boh, suverénny vládca, však môže prijímať ľudí do neba vlastným spôsobom, on rozhodne akým. Božia láska nevylučuje nikoho, Ježišova krv vytiekla za všetkých ľudí, aj nepokrstených. Smrťou nás Kristus oslobodil od hriechu, zmŕtvychvstaním otvára všetkým vstup do nového života.

Boh chce spásu všetkých ľudí, aj nepokrstených (1 Tim 2,4, Rim 5,18). V ods. 1257-1260 KKC sa hovorí o krste krvi a krste túžby, o limbe sa nehovorí. Ods. 1261 a 1283 sa týkajú osudu ZND: "Bez krstu zomrelé deti môže Cirkev zveriť len milosrdenstvu Božiemu, ako to aj v zodpovedajúcom obrade ich pohrebu robí. Veľké Božie milosrdenstvo, ktoré chce, aby boli všetci ľudia spasení (1 Tim 2,4) a nežná láska Ježiša k deťom, ktorý povedal: Nechajte deti prichádzať ku mne, nebráňte im v tom (Mk 10,14), nás oprávňuje k nádeji, že pre ZND je cesta k spáse.“

Myslím si, že krst je pre spásu potrebný iba pre tých, ktorým bol ohlasovaný a ktorí mali možnosť rozhodnúť sa preň. Pre dospelých existuje podľa sv. Tomáša Akvinského krst krvi a krst túžby. Je teda možné, že nepokrstené malé deti s dedičným hriechom, ale bez akejkoľvek osobnej viny, nemajú šancu na spásu? Aj najväčší hriešnik, i nepokrstený, keď hriechy oľutuje, môže byť spasený. Boh chce každému dobre, je najmilosrdnejší a najláskavejší – aj k ZND.

Dieťa nemôže za to, že zomrelo nepokrstené. Ak by pre nepokrstené deti nebola cesta k spáse, bolo by trestuhodné a ľahkomyseľné odkladať krst čo i len o minúty. Ak by táto otázka bola taká rigorózna, isto by bola o nej zmienka v evanjeliu.

V nebezpečenstve smrti môže kňaz krstiť aj proti vôli rodičov, čo inak možné nie je. Rodičia sú zástupcovia dieťaťa, sú zodpovední za neho dlho po narodení a krste. Na krste spolu s krstnými rodičmi je dieťa nimi zastúpené, ich ústami vyznáva vieru v Boha. Túžba rodičov po krste dieťaťa je teda akoby túžbou dieťaťa. Keď dieťa zomrie v tele matky je túžba matky totožná s túžbou dieťaťa. Smrť, dôsledok dedičného hriechu, je veľkým krížom aj pre nepokrstené dieťa. Pri jeho narodení vytiekla krv, rodičia sa za dieťa často modlia a túžia po jeho krste – Boh si to cení ako každú modlitbu.

Dieťa, ktoré sa narodilo vo veriacej kresťanskej rodine, je vždy po narodení pokrstené. Boh pozná úmysly ľudí, u neho nejestvuje čas a priestor. Môže preto aj budúce veci, Boh vie, že by sa stali, vo svojej dobrote, milosrdenstve a veľkorysosti pokladať za uskutočnené.

Modlitby za ZND sú plné nádeje a prosieb o ich spásu – Cirkev sa nemodlí za zatratených. Z obradu pohrebu ZND vanie tiež nádej. V podnetoch na zamyslenie a prípravu homílie sa píše: „Toto dieťa bolo v Božom pláne od večnosti. Boh ho miloval skôr, ako sa narodilo. Tešili ste sa naň, chceli ste ho dať pokrstiť a sprostredkovať mu život Boží. Boh to videl. U malého dieťaťa platí vôľa rodičov. V Cirkvi jestvuje aj krst túžby, keď je nemožný krst vodou. Preto sa uspokojte a všetku svoju nádej vložte do Božieho milosrdenstva.“

Všetky argumenty v Lúčení vyústili do nádeje, že ZND sú spasené. Po vydaní tejto knihy (1996) som bol prekvapený, koľkým ľuďom sa prihodilo rovnaké nešťastie – zomrelo im nepokrstené dieťa. Mama vtedy, pred smrťou napísala: „Nechceme rodiť pre limbus. Za svoje trápenie žiadame pre svoje deti nebo. Sme azda opovážliví, keď chceme, aby ten, ktorý ich stvoril pre seba, si ich raz vzal k sebe?“ Niekto mi povedal, že mama preto zomrela tak skoro, aby sa presvedčila, že nepokrstená Monika je v nebi.

V r. 1954 teológ Gumpel preštudoval všetky ekumenické koncily a prišiel k záveru, že limbus nie je záväzná formulácia, je to názor, ktorý sa v histórii opakoval bez skúmania koncilových dokumentov.

Rímsky misál z r. 1970 už uvádza pohrebnú omšu za ZND, ktorých rodičia ich mienili dať pokrstiť. Kardinál J. Ratzinger v knihe rozhovorov s Vittoriom Messorim „O viere dnes“ z r. 1985 povedal: „Limbus nebol nikdy definovaný ako pravda viery. Ja osobne, teraz hovorím ako teológ, nie ako prefekt kongregácie, by som ho opustil, pretože to bola iba teologická hypotéza.“ Povedal tiež, že „Ján Pavol II. v encyklike Evanjelium vitae vyjadril prostú nádej, že Boh je dosť mocný, aby k sebe pritiahol všetkých, ktorí nemohli prijať sviatosť krstu.“

Aj na oslavách Jozefa 19.3.2002 v Slovenskom ústave sv. Cyrila a Metoda v Ríme som mal možnosť osobne hovoriť s kardinálom Jozefom Ratzingerom. K osudu ZND zaujal ľudské stanovisko plné nádeje. Pochopil som, že jeho Kongregácia sa problému venuje.

Dokument Medzinárodnej teologickej komisie z 19.4.2007

Pri štúdiu osudu ZND sa treba ponoriť do dejín často protichodných návrhov riešení. Zaujímavý je stručný opis histórie tohto problému.

Prvé kresťanské komunity neboli konfrontované s touto otázkou. Keď sa NZ zmieňuje o praktike krstu, všeobecne ide o krst dospelých.

Grécki otcovia sa osudu ZND málo venujú, na východe s tým nebol rozpor. Z latinských otcov sv. Augustín (354-430) vystúpil proti učeniu Pelagia, ktorý učil, že deti môžu byť spasené aj bez krstu. Augustín ho odsúdil a tvrdil, že bez krstu sa nedá dostať do Božieho kráľovstva, že ZND idú do pekla, kde však budú mať najľahší trest. Koncil v Kartágu (418) odmietol Pelagia v tom, že deti nemajú dedičný hriech, ale sa nestotožnil s názorom sv. Augustína.

Stredovekí scholastici tvrdili, že tí, čo zomrú v smrteľnom alebo dedičnom hriechu idú do pekla, ale s rozličnými trestami. P. Lombardo tvrdil, že strádanie detí bude iba v nevidení Boha, budú mať iný osud ako spasení a zatratení. Sv. Tomáš Akvinský (1225-74) a scholastici zanechali túto teóriu a vymysleli novú teologickú strednú cestu – limbus. Tvrdili, že ZND budú v ňom plné prirodzeného šťastia, aj spojenie s Bohom bude prirodzeným spôsobom. Nebudú cítiť žiadnu bolesť, nebudú vedieť čoho boli zbavení, nebudú trpieť stratou blaženosti.

Augustínove myšlienky sa oživili v 16. storočí, keď jansenizmus silno oponoval limbu, ba ich synoda v Pistoii (1786) teóriu limbu vypovedala. Vtedajší pápeži (Pavol III., Benedikt XIV., Klement XII.) obhajovali názor sv. Augustína, nepotvrdili však teóriu limbu ako doktrínu viery, ktorý však bol katolíckym učením až do polovice 20. storočia.

Pius IX. (1846-1878) poukázal na možnú spásu tých, ktorí bez vlastnej viny nepoznali katolícku vieru. Pre I. Vatikánsky koncil (VK, 1869-70) sa pripravila dogmatická konštitúcia o osude ZND, ktoré budú v stave niekde medzi tými, čo budú zatratení a tými, čo sú v očistci a v nebi – o dokumente sa však nehlasovalo.

Pius XII. (1951) vyhlásil, že „okrem krstu nie je iný prostriedok pre nadprirodzený život pre deti, ktoré ešte nepoužívajú vlastný rozum.“ Teológovia 20. stor. však začali pre osud ZND hľadať nové riešenia, napríklad náhradou krstu vodou aplikovaním krstu krvi – utrpenia a smrti detí a krstu túžby – nevedomej túžby detí po krste.

Pred II. VK pre ZND nebol kresťanský pohreb možný, také deti sa nemali pochovávať v posvätenej pôde. Bola za nich slúžená Omša anjelov, kde boli zverené do láskavej starostlivosti Boha. V gréckokatolíckom obrade je jednotný pohreb pre všetky deti, kde sa hovorí o ich večnom živote.

Na II. VK bola snaha uzavrieť túto otázku a potvrdiť učenie o limbe, t.j. že ZND nemôžu dosiahnuť večnú blaženosť. Ústrednej prípravnej komisii sa však tento bod nezdal zrelý a preto ho nezaradila do programu. Prispeli k tomu aj svedectvá biskupov, že toto nie je vierou a všeobecným cítením im zverených ľudí. (Autor konštatuje, že počas 42 rokov záujmu o túto tému, nestretol laika, ktorý by bol naklonený teórii limbu.)

V konštitúcii II. VK Gaudium et Spes (22) sa schválil text, ktorý otváral nádej aj v prospech ZND: „Keďže Kristus zomrel za všetkých a keďže konečné povolanie človeka je v skutočnosti len jedno, t.j. Božie, musíme byť presvedčení, že Duch Svätý všetkým poskytuje možnosť, spôsobom známym iba Bohu, mať podiel na veľkonočnom tajomstve.“

Aj keď v katechizme Pia X. (1903-1914) ešte stálo, že mŕtve nepokrstené deti idú do limbu, kde sa netešia z Boha, ale ani netrpia, KKC (1992) už jasne vyslovuje nádej na ich spásu.

História ukazuje evolúciu katolíckeho učenia ohľadom ZND. Treba rozlišovať doktrínu Cirkvi – teologické názory, od viery Cirkvi – článkov viery. Limbus vždy bol iba teologickým, nie definitívnym názorom.

 

Obsah nového dokumentu

Dokument z 19.4.2007, zverejnený na vatikánskej stránke v internete v angličtine a taliančine sa číta ako zaujímavý román. Aj keď o tomto probléme nie je explicitná zmienka v Zjavení, komisia sa mu podrobne venovala, s láskou k pravde a snahou pomôcť riešiť tento „naliehavý pastorálny problém, pretože počet nepokrstených detí stúpa, mnohí ich rodičia nie sú katolíci, mnohé deti sú obete potratov a umelého oplodnenia.“ Je to teda záležitosť doktríny, ale aj pastoračnej priority súčasnosti. „Zväčšujúca sa migrácia a rastúci dialóg medzi ľuďmi rôznej viery povzbudila Cirkev lepšie si uvedomiť rôznorodosť a tajomné cesty Božie.“ Rozvoj teológie nádeje, uznávanie Božieho milosrdenstva, rastúci záujem o blahobyt detí, stúpajúce vedomie, že Duch Svätý pracuje v životoch všetkých spôsobom známym iba Bohu – všetky tieto črty moderných čias vytvorili nové možnosti na skúmanie otázky ZND. Cirkev vo svojej angažovanosti vo svete získala hlbší pohľad, ktorý priniesol nové svetlo k téme. Komisia konštatovala, že v súčasnosti môže byť príhodný čas pre skúmanie a návrhu riešenia problému ZND.

Text dokumentu potvrdzuje, že tradičný pojem limbu – miesta, kde ZND večne žijú bez spoločenstva s Bohom, odráža víziu obmedzujúcu spásu. Limbus nemá základ v Zjavení, ani v liturgii nie je o ňom zmienka. Na rozdiel od očistca, nikdy nebol definovaný ako oficiálna doktrína Cirkvi. Nikdy nevstúpil do dogmatickej definície Magistéria Cirkvi a aj keď ho Magistérium do 2. VK bralo do úvahy, vždy však nechalo túto otázku otvorenú. Limbus tak zostával iba možnou teologickou hypotézou.

Zbavenie ZND videnia Boha bolo dlho považované za doktrínu Cirkvi, čo zapríčinilo mnohé pastorálne problémy. Mnohí pastieri duší preto požadovali hlbšiu úvahu o tomto probléme. Cirkev si je vedomá veľkého žiaľu a pocitu viny rodičov, ktorí nemajú morálnu istotu spásy svojich detí. Ľudia ťažko akceptujú milosrdenstvo Božie, ak deti bez osobnej viny, či už kresťania alebo nie, by mali byť vylúčené z neba. Mlčanlivosť Písma o téme treba preto interpretovať v zhode s univerzálnym plánom a spôsobom spásy.

Problémom je zmierniť napätie medzi dvoma biblickými tvrdeniami – univerzálnou spasiteľskou vôľou Boha a nutnosťou krstu. Text znova potvrdzuje primát milosrdenstva Krista nad Adamovým hriechom. Cirkev nemôže neuvažovať o najslabších členoch ľudskej rodiny, ktorí nie sú schopní používať rozum, svedomie a slobodnú vôľu. Iné doktríny, ktoré s týmto súvisia sú: Boh chce spasiť všetkých, spása je daná účasťou na Kristovom veľkonočnom tajomstve, jeho víťazstvom nad hriechom a smrťou, Bohu nie je nič nemožné, je nádej, že celé ľudstvo raz bude v Božej sláve.

Text berie do úvahy teologický princíp hierarchie pravdy. Základnou argumentáciou je, že milosrdenstvo Božie chce, aby všetky ľudské bytosti boli spasené (1 Tim 2, 3-6). Milosť má prioritu nad hriechom, vylúčenie ZND z raja je v rozpore so osobitnou láskou Krista pre najmenších. Dokument opakovane tvrdí, že „odrážajúc milosrdenstvo Božie, v texte opísané fakty dávajú značné teologické a liturgické dôvody nádeje, že aj nepokrstené deti sú spasené.“ Neneguje sa krst, ktorý je normálnym spôsobom získania spásy. Cirkev však verí, že môžu byť aj iné spôsoby jej dosiahnutia. Sú dôvody dúfať, že Boh spasí ZND, aj keď ich nebolo možné dať pokrstiť.

Žiadna ľudská bytosť sa nemôže sama spasiť, spása prichádza len od Boha skrz Ježiša v Duchu Svätom. Pre osud ZND je tajomstvo univerzálnej spasiteľskej vôle základným princípom. Cirkev nikdy neučila „absolútnu nutnosť“ krstu pre spásu. Sú aj iné cesty: Božia sloboda, krst krvi a túžby.

Kristus prejavoval často lásku k deťom. Kresťania sú ľudia modlitby a nádeje, ktorá sa opiera o živého Boha, spasiteľa všetkých. Vedia (Mk 2,56), že viera jedných, bola efektívna pre spásu druhých: „Keď Ježiš videl ich vieru povedal: Synu, odpúšťajú sa ti hriechy.“ Aj keď nevieme, ako môžu byť ZND spasené, predsa máme nádej, že ich Boh objíme spasiteľnou milosťou.

V dokumente je 135 citácií, 98 odkaz je na encykliku Jána Pavla II.: Evanjelium života. Je uvedený pri texte, ktorí hovorí, že „keď kresťania stretnú matky alebo rodičov v bolesti pre ich deti, ktoré zomreli bez krstu pred narodením alebo po narodení, cítia, že sú povzbudení vysvetliť im, prečo ich nádej pre vlastnú spásu možno rozšíriť aj na tieto deti.“ Tento odkaz uvádza poznámku, že je pozoruhodné, keď sa v oficiálnom latinskom vydaní encykliky Evanjelium života nahradil odsek 99, ktorý bolo možné nesprávne interpretovať, kratším textom, t.j. text: „Pochopíte, že nič nie je definitívne stratené a budete tiež schopní žiadať odpustenie od vášho dieťaťa, ktoré teraz žije v Bohu.“ sa nahradil textom: „Môžete s nádejou zveriť vaše dieťa tomu istému Otcovi a jeho milosrdenstvu.“

Pri krste dieťa zastupujú a robia za neho vyznanie viery rodičia a Cirkev. Aj rozhodnutie pre spásu môže byť pre ZND urobené rodičmi alebo Cirkvou, ktorá je „všeobecná sviatosť spásy“. V Jn 6,53 stojí: „Kto neje telo Syna človeka a nepije jeho krv, nebude mať v sebe život.“ Napriek tomu aj tí, čo nemali eucharistiu, môžu byť spasení. V Jn 3,5 je zasa: „Ak sa niekto nenarodí z vody a z Ducha, nemôže vojsť do Božieho kráľovstva“. Podobne, aj pre nepokrstených Boh môže nájsť spôsob ich spásy.

Ku katolíckej viere patrí túžba, aby všetci, aj ZND, boli spasení. Patriarcha Theofylactus (917-956) povedal: „Ak Boh chce, aby všetci ľudia boli spasení, aj vy by ste to, napodobujúc Boha, mali chcieť.“

Boh od nás nežiada nemožné veci. Všetko, čo vieme o Bohu, Kristovi a Cirkvi nám dáva základ pre nádej spásy ZND. Príčinou toho je hlavne nekonečné Božie milosrdenstvo, víťazstvo Krista nad hriechom a smrťou.

Boh miluje všetkých ľudí, v nebi im pripravil veci mimo našich predstáv. II. VK učí, že Boh neodmieta „pomoc nutnú k spáse“ tým, ktorí bez hocakej vlastnej viny nedosiahli poznanie Boha a ktorí sa pomocou milosti usilovali „viesť dobrý život.“ Učí aj to, že milosť je „neviditeľne činná“ v srdciach ľudí. Božie ciele prekračujú ľudskú predstavivosť, jeho moc nie je obmedzená iba na sviatosti. Boh môže aj bez nich urobiť sviatostný efekt, môže dať sviatosť krstu aj bez jeho udelenia.

ZND môžu byť zjednotené s Kristom jeho smrťou na kríži za hriechy sveta. Deti, čo trpeli a zomreli, ako sv. Neviniatka, zomreli krstom krvi, pri potratoch aj ich zabil strach a sebeckosť. Boh rozdáva nezaslúžené dary: ako dal nezaslúžený dar Márii pri Nepoškvrnenom počatí, tak môže dať dar spásy aj ZND.

Medzi Kristom a ľudskou rasou existuje jednota a solidarita. Pri vtelení, ale aj pri utrpení, smrti a zmŕtvychvstaní sa Syn Boží zjednotil s každou ľudskou bytosťou. Božím plánom je zjednotenie všetkého, na zemi a v nebi s ním, je to veľké kozmické tajomstvo spoločenstva s Kristom.

Človek má dar slobody – nie sme spasení proti našej vôli. Každý človek má možnosť pred Kristom sa s ním zjednotiť. Solidarita s Kristom má prednosť pred solidaritou s Adamom, s dedičným hriechom.

V Rim 5,20 stojí: „Kde sa rozmnožil hriech, tam sa ešte väčšmi rozhojnila milosť“ – idea limbu je s týmto v rozpore. Komisia považuje limbus za problematický, snažila sa poukázať na možnosť iných riešení založených na nádeji vo vykupiteľskú milosť, ktorá pre ZND otvára cestu spásy. Verí, že vo vývoji doktríny riešenie limbom možno prevýšiť pohľadom väčšej teologickej nádeje.

V závere sa konštatuje, že skúmané fakty dávajú vážne teologické a liturgické dôvody na nádej, že ZND budú spasené a budú sa tešiť z blaženého videnia Boha. Ide o nádej plnú modlitby, nie o istú znalosť, je veľa toho, čo nám nebolo zjavené (Jn 16,12). Obvyklým spôsobom spásy je krst, žiadna z úvah dokumentu preto nesmie byť chápaná ako obmedzenie alebo zdržiavanie krstu. Záverečná veta však zasa opakuje: „Máme silné dôvody na nádej, že Boh spasí deti, keď sme neboli schopní urobiť pre nich to, čo sme si želali, pokrstiť ich do viery a života Cirkvi.“

 

Vyjadrujem vďaku komisii a pápežovi, že napísali a odsúhlasili tento dokument, na ktorý sa čakalo 16 storočí. Je síce vecný a objektívny, ale z neho cítiť aj neskrývanú sympatiu s osudom ZND – to je na postoji Cirkvi milé a sympatické.

 

P. s.: Článok je z 3.6.2007. Po rôznych pokusoch o jeho uverejnenie som vďačný redakcii IMPULZ-u za jeho publikovanie v č. 3, s. 98-107, 2007.